Přidávat do životopisu fotografii nebo ne? Stačí domácí fotka nebo radši od profesionála? Čím je charakteristická dobrá fotka na osobní prezentační materiál? A jaké jsou klasické chyby, kterých se při focení prezentačních fotek dopouštíme?
Hlásíte se na novou pracovní pozici, stáž, možnost zpracování své závěrečné práce ve firmě, nebo chcete představit své portfolio novému klientovi? A víte, kolik podobných uchazečů se hlásí současně s vámi?
Personalisté denně dostávají nespočet osobních materiálů uchazečů, ve kterých se musejí přebírat a na každého uchazeče jim pak zbývá stěží pár minut. Někteří personalisté uvádějí dokonce jen půl minuty. Pokud tedy neupoutáte pozornost hned na začátku, máte smůlu, za vámi je mnoho dalších.
Fotka ano nebo ne?
Proč vlastně dávat do CV fotku? Vzhled uchazeče by měl přece být zaměstnavateli jedno, ne? Ano, osobní fotografie není povinnou součástí prezentačních materiálů, je na každém z nás, jestli ji poskytneme.
Na druhou stranu, fotografie poskytuje o uchazeči mnohé další informace. Nejde o vzhled dotyčné osoby, ale o zpracování fotografie. Zaměstnavatel si všimne, jestli si dal uchazeč práci s kvalitní fotografií a podle toho může usuzovat, jestli svou žádost bere vážně a bude spolehlivý v zaměstnání.
Kvalitní fotka vám může pomoci upoutat, vyčlenit se z množství ostatních uchazečů, a to je to, o co jde především. Naopak nevhodná fotografie vás může hned v začátku vyřadit ze skupiny uchazečů postoupivších do dalšího kola výběru. Navíc, vaše fotografie vytváří osobní vztah k vaší osobě. K listu papíru s CV nepřistupujete jako ke člověku…
Vlastní fotka nebo raději profesionální?
Pokud jste se rozhodli, že chcete mít na svém CV fotku, stojíte před otázkou, jestli připojit nějakou fotku z osobního alba, případně se nechat vyfotit někým z blízkých, anebo rovnou zajít do fotostudia.
Pokud chcete působit opravdu profesionálně a žádáte o nějakou prestižní pozici např. v bance, businessu, manažer průmyslové či obchodní společnosti, nebo třeba v právní kanceláři, je na místě dát si s fotografií více práce (i finančních výdajů) a využít služeb odborníků.
V ostatních případech stačí domácí fotografie, nebo poloprofesionální fotografie. Musí však splňovat některé důležité zásady, o kterých si povíme dále.
Klasické chyby, kterých byste se měli vyvarovat
Jak už jsem naťukla, nesprávnou fotkou se dá hodně pokazit. Pojďme si tedy říct, jak to rozhodně nedělat:
- Základní chybou jsou fotky zachycující uchazeče při soukromých aktivitách – na dovolené, při sportu, s partnerem, focené na ulici, v kavárně, restauraci, na plese, fotky s domácím mazlíčkem, z rodinného alba, z nejrůznějších oslav atd. (fotografie celé postavy, nebo dokonce fotky postavy v plavkách jsou rozhodně nevhodné).
- Další chybou je poskytovat fotografie, které jsou neaktuální, to znamená fotografie z dětství, fotografie, kde máte výrazně jiný účes či barvu vlasů na rozdíl od současnosti, u pánů zastřižení vousů, pokud jste dříve nosili brýle a teď už je nemáte nebo naopak začnete brýle nosit. Zásadně vždy poskytujte fotky co možná nejvíce aktuální.
- Pozor na fotografie neostré, tmavé, s nevhodným rozlišením, nebo jinak nekvalitní! Měl by být jasně identifikovatelný váš obličej.
- Nepoužívejte selfie
- Zapomeňte na fotografie focené z nevhodného úhlu: z pohledu odspodu, obličej z profilu apod.
- To stejné platí pro nevhodné výrazy obličeje – např. známý duck face, a pro jakkoli lascivně působící fotky.
- Faux pas je také nevhodná úprava fotek – sépiové foto, fotky s rádoby roztomilými rámečky, focené širokoúhlým objektivem – tzv. rybí oko, nebo fotky s různými uměleckými úpravami vám úspěch rozhodně nezaručí.
- Na prezentační materiály nepatří fotky, kde jste v nevhodném oblečení nebo neupravení. Dámy pozor na přehnaný make-up!
- Nedávejte svou fotku do samostatného souboru jako další přílohu. Zdržuje to, a většina personalistů ji ani nerozklikne.
- Diskutabilní je dávat do prezentačních materiálů pasové foto. Většinou je nevhodné kvůli výrazu. Prezentační fotka má působit přirozeně a pozitivně, ne vágně a nuceně.
A jak je to tedy správně?
Fotografie by měla být přibližně velikosti pasové fotky a měla by zachycovat váš obličej plus část hrudníku, případně i ramena.
Pozadí by mělo být neutrální, pokud možno jednolité a z fotky by měl personalista o vás získat pozitivní dojem – vhodný je proto mírný úsměv, ale ne úsměv od ucha k uchu. Vždy platí, že by fotka měla být kvalitní, to znamená ostrá, dobře nasvětlená, v dobrém rozlišení, focená ze správného úhlu – vhodný je přímý pohled, tzv. en face, a třičtvrtě profil, což je něco mezi přímým pohledem a profilem.
Rozhodně ale nepoužívat fotku z profilu!
Něco navíc pro snaživce
Pokud vám nestačí odlišit se fotkou, můžete si udělat videovizitku! Jde o krátké video, jehož prostřednictvím potenciálnímu zaměstnavateli přiblížíte svou osobnost, styl komunikace a vystupování. Vypoví o vás mnohem více než fotka a tím pádem máte větší možnost zaujmout. Zatím se využívá spíše v zahraničí, nicméně kdo se nebojí, ať neváhá!
Nezapomeňte, že fotka je vaší první vizitkou. Měla by být proto taková, jaký chcete, aby o vás vyvolala dojem.